Monday, March 17, 2014

Het belang van de TITLE tag

TITLE tag en SEO


Ik wil hier graag het belang van document titels onderstrepen, voor goede zoekmachine resultaten. De titel van een document is nog steeds een van de belangrijkere HTML optimalisaties, die je vrij eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Voor de voorbeelden heb ik hier, naar volstrekte willekeur een aantal snapshots uit de zoekmachineresultaten van google gebruikt, voor de zoekterm “bloemen”.

Door laksheid of gewoon onwetendheid, wordt de TITLE tag nog heel vaak niet goed toegepast. De TITLE tag bevindt zich in de Head van het document. In de broncode van het document ziet dat er dus als volgt uit:

<head>
<title>Bloemen op Locatie, bloemenstyling van events - Amsterdam</title>
</head>

In de zoekresultaten ziet dat er  zo uit:

voorbeeld van een TITLE tag in de zoekresultaten snippet






De TITLE tag wordt ook getoond in de tab in het browserscherm en soms ook nog eens bovenaan de browser.

voorbeeld van de TITLE tag locaties in een browserscherm














De TITLE tag is belangrijk om meerdere redenen:


  1. Reclame. De TITLE is letterlijk terug te vinden als de eerste regel in de zoekmachine resultaten. Het is als het ware het uithangbord van je winkel, en dus een gratis reclamemogelijkheid.
  2. Rankingsfactor. Zoekmachines hechten nog steeds grote waarde aan deze meta tag, de TITLE tag behoort een goed beeld van de inhoud van de pagina weer te geven. Deze relevantie is nog altijd een belangrijke wegingsfactor voor de ranking factoren van een pagina.
  3. Zoekterm. De zoekwoorden die overeenkomen met de woorden in de TITLE tag worden vet gedrukt weergegeven in de zoekmachineresultaten.
  4. Navigeren. Navigeerbaarheid voor bezoeker via de tabs in de browser. De TITLE tag is immers zichtbaar in de tab van het geopende document in de browser.
  5. Branding. De TITLE kan een merk vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld de merknaam in elke TITLE tag verwerkt, om zo meer herkenbaarheid te bewerkstelligen.

Al deze bovengenoemde redenen, zouden al meer dan genoeg  reden moeten zijn om nu je CMS te openen, en alle Naamloze Documenten, te voorzien van een TITLE tag. Maar doe dat nog even niet, dan vertel ik nog iets meer over hoe een goede TITLE tag eruit ziet, en wat er in staat.


De ideale lengte van een TITLE tag


Een TITLE tag heeft idealiter niet meer dan 60 karakters. Rond de 60 karakters, wordt de Titel over het algemeen afgebroken. Dat ziet er dan zo uit:

voorbeeld van een TITLE tag die wordt afgebroken





Een te korte TITLE is ook niet echt een aanrader. Een beetje zonde van al die gratis ruimte in de zoekresultaten, die Google je cadeau doet.

voorbeeld van een TITLE tag die aan de korte kant is







Best Practice is de TITLE net niet te laten afbreken in de Snippet. Benut alle ruimte die er is, om de bezoeker tot een klik op jouw site te verleiden.

voorbeeld van een goed geoptimaliseerde TITLE tag







Nu zal je misschien denken, maar als ik nou heel veel zoektermen in mijn TITLE tag zet en hem lekker lang maak. Maar dan kom je dan in gedrang met de relevantie, die deze zoektermen jouw pagina opleveren. Die gaat zienderogen achteruit, naarmate het zoekwoord verder verwijderd is van de eerste positie in de TITLE tag.


De ideale inhoud van een TITLE tag


De inhoud van je TITLE tag dient een weergave te geven van de inhoud van je desbetreffende webpagina. Hij moet dus relevant zijn. Dit is gewoon een vereiste, om hoog te scoren in de ranking en heeft met allerlei logaritmische ranking factoren te maken. Geen onzin verkopen dus.

Verder is het aan te raden je keywords of keyphrase te verwerken in je TITLE tag. In ieder geval je twee belangrijkste keywords of keyphrase voor de desbetreffende pagina. De onderstaande snippet is een mooi voorbeeld van het gebruik van twee keyphrases in de TITLE tag.

voorbeeld van keywords in de TITLE tag






Werk ook een beetje aan je branding, door je naam of merk te vermelden. Over het algemeen gesteld, eerst je keywords en dan je merk. Tenzij je merk al heel erg gevestigd is, en dit door bekendheid onder de bezoekers ook extra Clicks kan opleveren.


voorbeeld van Branding in de TITLE tag






Het belang van de keywords in de TITLE tag neemt af voor je ranking, naarmate de keywords zich verderop in de TITLE bevinden. Dus de keywords waar je het liefst op wil ranken met de desbetreffende pagina vooraan.


De visuele samenstelling van een TITLE tag


Maak in je TITLE tag veelvuldig gebruik van hoofdletters, en eventueel een leesteken zoals een uitroepteken of vraagteken. Maar overdoe het niet. Het moet niet te schreeuwerig overkomen. Geef bijvoorbeeld alleen zelfstandig naamwoorden of je keywords hoofdletters.
Beter zo:

voorbeeld van rustig Hoofdletter gebruik in de TITLE tag







Dan zo:

voorbeeld van schreeuwerig Hoofdletter gebruik in de TITLE tag





Als je bepaalde keywords wilt scheiden van elkaar, doe dit dan subtiel door bijvoorbeeld een pipeline | tussen de woorden te plaatsen. Dit vergroot de leesbaarheid van de TITLE en is niet storend.
Gebruik geen _ underscore, NOOIT. Underscore wordt door Google niet gezien als een scheidingsteken en Google interpreteert het geheel dus als een woord. Bijvoorbeeld Bloemen_Planten_Bomen wordt gezien als het zelfstandig naamwoord BloemenPlantenBomen. Breed geaccepteerde en veel gebruikte scheidingstekens zijn de spatie , het minteken -, de pipeline |. Overdrijf echter niet met de scheidingstekens:


voorbeeld van iets te veel Pipelines in de TITLE tag





Ik geef persoonlijk de voorkeur aan de Pipeline of het minteken voor nog meer subtiliteit in de scheiding. Ik vermijd liever de komma, dubbele punt of de punt komma, dit bevordert mijn in ziens de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de tekst niet. Beoordeel zelf maar wat prettiger leest.

voorbeeld van rustig gebruik van scheidingtekens en hoofdletters in de TITLE tag





De TITLE tag heeft dus nog steeds veel nut op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie, en kan maar beter niet over het hoofd gezien worden.

Robert Wiebenga
seo-resq
www.seo-resq.com/nl/

No comments:

Post a Comment